Poslední změny v dokumentu s platností od 26.3.2025 (vyjma bodu „Úhrada cestovních nákladů asistenta“, který nabývá platnosti 01. 05. 2025):
Souhrn bodů aktualizací:
Bod v sekci: „Nabízené aktivity v rámci odlehčovací služby“
Doprovod uživatele lze zajišťovat pouze pěšky, veřejnou dopravou (MHD, vlak) nebo jinými dopravními prostředky včetně taxi, přičemž náklady na dopravu hradí rodina.
Pracovník služby nesmí v průběhu poskytování služby žádný dopravní prostředek řídit.
Bod v sekci: „Nabízené aktivity v rámci odlehčovací služby“
Nová činnost dle zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb.:
- pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
dohled, aby osoba závislá na pomoci nezpůsobila ohrožení sobě ani svému okolí.
Bod v sekci: „Výše úhrady za sociální služby a způsob jejich placení“ – Úhrada cestovních nákladů asistenta
Povinnost hradit náklady
V případě terénní formy poskytování služby zákonný zástupce je povinen uhradit veškeré cestovní náklady asistenta související s dopravou do místa předání dítěte (tj. do přirozeného prostředí dítěte nebo do jiné určené instituce).
V případě ambulantní formy poskytování služby jsou cestovní náklady hrazeny poskytovatelem (U Zámku 5, Smečno).
Výchozí místo a výpočet času
- Doba strávená asistentem na cestě se počítá od sídla poskytovatele (Slaný, Wilsonova 546/7) až do místa předání dítěte pečovatelce.
- Doba strávená asistentem na cestě se určuje podle trasy pro automobilovou dopravu a vychází z časového údaje uvedeného v běžně dostupných online mapách (např. Mapy.cz, Google Maps).
- Tato doba se zaokrouhluje na celé půl hodiny.
- Pokud je doba cesty 15 minut nebo kratší, k žádnému zaokrouhlení nedochází.
- Maximální tolerance pro zaokrouhlení je 10 minut. To znamená, že:
- 16 až 40 minut se účtuje jako 30 minut
- 41 až 70 minut se účtuje jako 60 minut
Sazba a vyúčtování
- Náklady za dobu strávenou na cestě se hradí ve výši 165 Kč za hodinu.
- Částka je vždy vyúčtována v měsíční faktuře zpětně, společně se skutečně čerpaným časem poskytování služby.
Bod v sekci: „Povinnosti zákonného zástupce uživatele“
- K využití Odlehčovací služby je nezbytné stát se jejím klientem, a to i v případě nepravidelného využití ambulantní/terénní formy.
- Zákonný zástupce je povinen hradit vstupné pečovatelky v případě, že pečovatelka doprovází klienta do volnočasového zařízení, kde je požadováno vstupné i po pečovatelce, která klienta doprovází (klient nemá průkaz ZTP/P nebo ten není v plné výši akceptován).
- Zákonný zástupce je povinen oznámit preferované termíny pro poskytování služby na následující měsíc na základě písemné výzvy, kterou mu zašle vedoucí služby v předchozím měsíci. Oznámení preferovaných termínů musí být zasláno nejpozději do konkrétního dne uvedeného v emailu, který bude zaslán individuálně. Pokud zákonný zástupce termíny do tohoto dne neoznámí, nemůže mu být garantována dostupnost preferovaných termínů.
- Při zahájení péče pracovník odlehčovací služby přebírá dítě od zákonného zástupce, či jiné osoby na předem dohodnutém místě. Po uplynutí sjednaného času péče je dítě na tomtéž místě, není-li dohodnuto jinak, opět předáno zpět do péče zákonného zástupce, či jiné osobě.
- V případě, že zákonný zástupce požádá o předání dítěte jiné osobě, než je zákonný zástupce, musí vyplnit a podepsat Zmocnění k vyzvedávání dítěte z Odlehčovací služby jinou osobou, a to před plánovaným termínem pečování, po kterém se předávání jiné osobě uskuteční.
Bod v sekci: „Práva poskytovatele“
Poskytovatel má právo odmítnout poskytování služby dítěti, které vykazuje známky onemocnění nebo zdravotního stavu, jenž by mohlo ohrozit jeho samotné, ostatní děti a pracovníky služby.
Mezi důvody pro odmítnutí služby patří zejména:
- Infekční onemocnění (např. chřipka, angína, plané neštovice, spalničky, příušnice, COVID-19, střevní virózy)
- Akutní respirační onemocnění (např. nachlazení, kašel, rýma, horečka nad 37,5 °C)
- Parazitární nákazy (např. vši, hnidy ve vlasech, svrab, roupy)
- Zánětlivá a kožní onemocnění (např. impetigo, plísňové infekce, záněty spojivek apod.)
- Stav vyžadující individuální domácí péči (např. rekonvalescence po operaci, výrazná únava nebo slabost dítěte)
V případě, že se zdravotní stav dítěte zhorší v průběhu poskytování služby, asistent kontaktuje zákonného zástupce a požádá o okamžité vyzvednutí dítěte. Do jejich příchodu je dítěti zajištěna odpovídající péče v klidovém režimu.
Bod v sekci: „Bezpečnostní pravidla“
Bezpečnostní pravidla
Odpovědnost za bezpečnost dětí
Bezpečnost dětí během pečování je pro nás absolutní prioritou. K zajištění bezpečného a podpůrného prostředí dítěte bude přítomen kvalifikovaný personál. Náš tým je složen ze školených pracovníků v sociálních službách, kteří mají zkušenosti s prací s dětmi a jsou proškoleni v poskytování první pomoci a krizových situací.
Dohled nad dětmi
Po celou dobu pečování bude každé dítě pod neustálým dohledem pečovatelky. Na jedno dítě připadá vždy jen jedna pečovatelka.
Zdravotní a záchranná opatření
Každý člen týmu Odlehčovací služby Kolpingova rodina Smečno je proškolen v poskytování první pomoci. Před nastavením služby si od rodičů vyžádáme informace o zdravotním stavu dítěte (např. alergie, chronické nemoci), aby bylo možné reagovat na jakékoli zdravotní potřeby. V případě drobných poranění každá pečovatelka disponuje mini-lékárničkou pro poskytování základní zdravotní pomoci. V případě akutních zdravotních problémů nebo krizových situací je vždy pečovatelka povinna kontaktovat zdravotnickou záchrannou službu. Poskytovatel běžně neposkytuje zdravotní péči ani nepřebírá odpovědnost za podávání léků, není-li dohodnuto jinak. Lék může být podán pouze za účasti zdravotního personálu.
Speciální bezpečnostní opatření
Vzhledem k různým aktivitám pečování, jako jsou výlety, sportovní nebo kreativní aktivity, budou dodržována bezpečnostní pravidla pro každou jednotlivou aktivitu. V případě ambulantního pečování všechny pomůcky a vybavení poskytovatele budou pravidelně kontrolovány, aby nedošlo k úrazu. Děti budou podrobně instruovány o bezpečnostních pravidlech a pokynech, které musí během aktivit dodržovat, vše v rámci diagnózy.
Bezpečnostní pravidla budou také pravidelně připomínána dětem, aby bylo zajištěno, že každý ví, jak se má chovat v různých situacích a jak může požádat o pomoc, pokud ji potřebuje, vše taktéž v rámci diagnózy.
Bod v sekci: „Odmítnutí nebo ukončení služby“
Ukončení služby se provádí vždy na základě písemného dodatku o ukončení služby ve dvou vyhotoveních, přičemž jeden originál obdrží uživatel a druhý zůstává u poskytovatele.
Další důvody pro odmítnutí nebo ukončení služby
- pokud postižení či zdravotní stav dítěte, včetně diagnóz, jako je epilepsie či jiné vážné zdravotní potíže, vyžaduje specializovanou zdravotní péči nebo poskytnutí lékařské pomoci v průběhu poskytování služby;
- pokud postižení dítěte vykazuje výrazné projevy agresivního chování vůči sobě nebo okolí (fyzické napadání, sebepoškozování, ničení majetku aj.);
- pokud postižení dítěte vykazuje vážné projevy nepřizpůsobivého chování, které by dítě mohlo přímo ohrozit na životě v rámci poskytování služby;
- pokud je asistent během poskytování služby snímán kamerou bez jeho vědomí.
Bod v sekci: „Řešení stížností“
Řešení stížností
Postup evidence a vyřizování stížností se řídí platným Stížnostním řádem, který je veřejně dostupný na webových stránkách poskytovatele a zároveň k nahlédnutí v tištěné podobě v jeho sídle. Klient svým podpisem smlouvy stvrzuje, že se s tímto řádem řádně seznámil a souhlasí s ním.
V případě, že budete s něčím nespokojeni
Pokud budete mít návrh na zkvalitnění služby, můžete se obrátit na Vedoucí Odlehčovací služby:
Miroslava Rusóová, DiS.
tel.: 737 997 257
e-mail: miroslava.rusoova@
adresa: Miroslava Rusóová, Kolpingova rodina Smečno, Wilsonova 546/7, 274 01 Slaný